Fysioterapi

Mille behandles med elektroterapi efter en discuspolapsoperation.

Stabilitetstræning, også kaldet kropskontrol kan absolut også være ren velvære og sjovt for din hund.

Læs artiklen om hundefysio.com i bladet

"Vi med Hund"

Hvad er fysioterapi?

• En biomekanisk analyse af dyrets bevægemønster og funktion. Dvs. en analyse af bevægemønster og symptomer, hvor symptomer og evt. smerteområde forsøges sammenkoblet.
  • Redskab til at ejer får mulighed for at hjælpe sin hund/kat i enten rehabilitering eller skadesforebygende tiltag

Hundens muskulatur og skeletopbygning er meget lig os menneskers. Hunden kan få de samme skader og skavanker som os, men forskellen er at hunden oftest ikke viser ubehag eller smerte, før den har meget ondt. Hunden kan have gavn af fysioterapi og massage af samme årsager som vi har.

Det kan være genoptræning i forbindelse med skade eller operationer eller som forebyggende træning. Ved gigt-/ledproblemer eller anden smerte aflaster hunden det pågældende område, hvilket kan medføre fejlbelastning andre steder i kroppen.

Igennem fysioterapi arbejdes der på at reducere smerte, genoprette stabilitet, koordination og ledfunktion samt muskelstyrke omkring led med sigte på at normalisere hundens bevægelsesmønster bedst muligt.

For at opnå størst effekt af rehabiliteringen og/eller den forebyggende træning, skal du være villig til at arbejde med din hund hjemme. Daglige øvelser gør ofte en stor forskel. Lidt ad gangen, men ofte!

Stabilitetstræning, også kaldet kropskontrol kan absolut også være ren velvære og sjovt for din hund og trænes som forebyggende styrkelse af din hunds core-muskulatur.

Træning med fx Theraband giver fantastisk mulighed for at arbejde med stabilitet og styrke omkring led og kan være et godt redskab hen i mod at genetablere en korrekt gangfunktion og bevægemønster. Specielt i kombination med arbejde på løbebånd og andre funktionelle bevægemønstre.

Laserbehandling kan benyttes ved behov.

Akupunktur er forbeholdt dyrlægerne, men fingrene kan være et effektivt redskab som erstatning da man behandler på de samme punkter, bare uden at penetrere huden.

Al behandling foregår altid på hundens præmisser!

Fysioterapi erstatter ikke dyrlægebehandling, men er et rigtig fint supplement!. Ved skade eller operationer foregår det kun i samarbejde med behandlende dyrlæge

Læs artiklen om

hundefysio.com i bladet